KONCENTRATION, INDLÆRING OG SANSEMOTORIK

Jeg møder jævnligt børn, der er udfordrede omkring koncentration og indlæring i skolen. For nogle ses disse udfordringer allerede i børnehaven, hvilket kan gøre, at der bliver bekymring omkring barnets skoleparathed. For når det er svært at holde fokus og koncentration, vil det unægtelig give problemer i forhold til skolen.

For nogle børn er forklaringen kropslig uro. Hvis barnet skal bruge meget energi på at sidde stille på stolen, jamen så er det svært samtidig at høre efter. Og når man ikke hører de informationer, som læreren giver, så bliver det svært at komme igang de opgaver man skal. Det kan også være svært at holde fokus, fordi barnet hele tiden bliver afledt af lyde og bevægelser omkring det. De bliver forstyrret af de andre børn, og kan ikke lukke af for det, som foregår omkring dem. På den måde bliver det svært at få lavet de opgaver man skal.

Det kan således både være svært at komme igang, men også at fastholde tilstrækkelig koncentration, til at blive færdig.

Når barnet har det sådan, kan det medføre mange frustrationer. Både for barnet selv, for lærerne og for forældre. Og ofte følger spørgsmålet: hvordan kan vi hjælpe til bedre koncentration og indlæring?

Mit bud er, at vi skal afdække, om der er kludder i sansemotorikken. For hvis der er ubalancer i de primære sanser, aktive spædbarnsreflekser, problemer med koordination og samsyn, så går det ud over evnen til koncentration og dermed indlæring.

Hvis vi finder nogle fokusområder i sansemotorikken, hvad vi ofte gør, så skal vi igang med at træne sansemotorik. Min erfaring er, at når der kommer balance i kropsfornemmelse og kropskontrol, så bliver der overskud i hjernen til andre færdigheder, og i det her tilfælde, koncentration og indlæring.

Hos de mindre børn kan vi se, at deres sprogudvikling bliver forsinket, når sansemotorikken driller. Hos de større børn, er det ofte udfordringerne med koncentration og indlæring.

Det skal bemærkes, at børn med kludder i sansemotorikken, godt kan have en sikker motorik….. Men da sansegrundlaget ikke er tilpas, så er de igang med at kompensere. Og det tager de et sted fra. Eksempelvis fra indlæring. Omkring hver 6. barn, der starter i skole, har motoriske udfordringer. Så derfor ser vi også en del børn, som bliver udfordrede i skolen. Det ville være skønt og gavnligt, hvis vi kunne tilbyde alle disse børn et sansemotorisk forløb, for det vil på sigt afhjælpe mange problemer, og dermed hurtigt tjene sig selv hjem på flere måder. Men det starter med, at vi overhovedet forstår og anderkender denne sammenhæng.

Krop og hjerne hænger sammen, så derfor kan det være godt at starte med kroppen, når vi vil arbejde med hjernen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *